دانستنیهای شکلاتی

فواید شکلات برای سلامتی بدن ؛ 6 خاصیت باور نکردنی!

فواید شکلات و خواص خارق العاده آن برای سلامتی بدن ما.

فهرست مطلاب

برای قرن هاست که شکلات با طعم دلپذیر خود، عضوی جدانشدنی از روزمره ما انسان‌ها شده است. اما تا به حال با خود به فواید شکلات برای سلامتی بدن فکر کرده‌اید؟ بارها در فضای مجازی در رابطه با فواید شکلات تلخ به جهت ساخت سلول های بنیادی برخورد کرده‌ایم. اما این موضوعات تا چه اندازه درست هستند؟ بیایید تا در این مقاله به بررسی فواید معجزه آسای شکلات بپردازیم.

شکلات و انواع آن

قبل از پرداختن به فواید شکلات برای سلامتی، اجازه دهید تا محبوب ترین انواع شکلات را نام ببریم. جالب است بدانید که شکلات خوراکی در واقع از دانه گیاهی با همین نام گرفته می‌شود. این خوراکی دل انگیز با توجه به روش و درجه پردازش، شامل انواع:

  • شکلات تلخ
  • شکلات شیری
  • شکلات سفید

می‌شود. شکلات تلخ، برخلاف طعم تلخی که دارد اما تجربیات شیرینی را برای سلامتی ما رقم می‌زند. این نوع شکلات با محتوای کاکائوی بالاتر، اغلب به دلیل فراوانی آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئیدها در سلامت نگه داشتن بدن ما کمک شایانی می‌کنند. اما این تاثیرات دقیقا در کدام نواحی از بدن ما اتفاق می‌افتند؟

مقاله پیشنهادی: تاریخچه تولید شکلات و انواع آن

اکسیر قلبی عروقی؛ فواید شکلات برای سلامت قلب

فواید شکلات برای سلامتی قلب و عروق!

یکی از ثابت‌شده‌ترین مزایای شکلات تلخ، تاثیر مثبت آن بر سلامت قلب و عروق است. از جمله ترکیبات موثر بر سلامت قلب می‌توانیم به فلاونوئیدها اشاره کنیم. یک نوع ترکیب گیاهی فراوان در کاکائو که به طور گسترده اثرات آنها بر قلب مورد مطالعه قرار گرفته است. طبق تحقیقات این ترکیبات برای بهبود انعطاف پذیری عروق خونی، افزایش جریان خون و کاهش فشار خون اثر شگفت انگیزی را دارند.

تحقیقات منتشر شده در مجلات معتبری مانند American Journal of Clinical Nutrition نشان دهنده توانایی شکلات تلخ در تعدیل التهاب‌های قلبی عروقی، به دلیل پلی فنول های موجود در کاکائو است. این اثر به زبان ساده، گشادکننده عروق است که به سلامت سیستم قلبی عروقی کمک می‌کند.

تنظیم فشار خون

آزمایش‌های بالینی متعدد نشان داده‌اند که مصرف منظم شکلات تلخ ممکن است منجر به کاهش متوسط فشار خون شود. یک متاآنالیز منتشر شده در پایگاه داده های سیستماتیک کاکرین پتانسیل محصولات کاکائویی را برای کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک نشان می‌دهد. این یافته ها بر نقش شکلات تلخ به عنوان یک خوراکی دلپذیر در ارتقای سلامت قلب تاکید می‌کند.

سروتونین شیرین: شکلات و بهبود خلق و خو

فواید شکلات و تاثیر آن بر شادی و بهبود خلق.

فراتر از فواید فیزیکی، شکلات مدت‌هاست که با احساسات و روان ما مرتبط بوده است. مصرف شکلات باعث ترشح اندورفین می شود که اغلب به عنوان هورمون های "موثر بر ایجاد احساس خوب" شناخته می شود. به عبارت دیگر اندورفین باعث ایجاد حس لذت و سرخوشی می‌شود و حالت طبیعی روان ما را بهبود می‌بخشد.

سروتونین و کاهش استرس

شکلات علاوه بر اندورفین، بر سطح سروتونین در مغز تاثیر می گذارد. سروتونین، در واقع یک انتقال دهنده عصبی است که به دلیل نقشش در تنظیم خلق و خوی شناخته می‌شود و جالب است بدانید که هورمون سروتونین نیز با مصرف شکلات تقویت می‌شود. سروتونین می تواند به کاهش استرس، افزایش تمرکز و بهبود کلی خلق و خوی انسان‌ها کمک کند.

مطالعات اخیر، رابطه بین مصرف شکلات و خلق و خو را بررسی کرده اند. یافته‌ها نشان می‌دهد که لذت حسی حاصل از شکلات، همراه با تأثیر آن بر انتقال‌دهنده‌های عصبی، آن را به یک لذت بالقوه برای بهبودی خلق و خو تبدیل می‌کند.

نیروگاه آنتی اکسیدانی: فواید شکلات برای محافظت از سلولها

جلوگیری از پیری سلولها و سالم نگهداشتن آنها با شکلات.

از جمله فواید شکلات برای سلامتی، به ویژه مصرف شکلات تلخ، می‌توانیم به آنتی اکسیدان موجود در آن اشاره کنیم. آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در خنثی کردن رادیکال های آزاد دارند، مولکول های ناپایداری که می توانند باعث آسیب سلولی شوند. به عبارت بهتر آنتی اکسیدان های اولیه در شکلات شامل فلاونوئیدها، پلی فنول‌ها و کاتچین‌ها هستند که می‌توانند در سلامت نگه داشتن بدن و سلول‌های ما فوق‌العاده موثر واقع شوند.

تاثیر مصرف شکلات در محافظت در برابر استرس اکسیداتیو و پیری!

استرس اکسیداتیو، ناشی از عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها، در بیماری های مزمن مختلف و فرآیندهای پیری نقش مهمی را دارد. خواص آنتی اکسیدانی قوی شکلات تلخ با کاهش استرس اکسیداتیو مرتبط است و محافظت سلولی و مزایای بالقوه دراز مدت سلامتی بدن را به ما ارائه می‌دهد.

مطالعات منتشر شده، ظرفیت آنتی اکسیدانی محصولات مختلف شکلاتی را بررسی کرده‌اند. طبق پژوهش‌ها، شکلات تلخ به طور معمول فعالیت آنتی اکسیدانی بالاتری نسبت به شکلات شیری از خود نشان می‌دهد. این بدان معناست که خلوص محتوای کاکائویی اهمیت بیشتری را دارند.

مزایا و فواید شکلات برای سلامت مغز

خواص شکلات برای سلامتی مغز انسان

ترکیبات مفید موجود در شکلات تأثیر خود را بر سلامت شناختی نیز دارند. فلاوانول ها، به ویژه اپی کاتچین، که در کاکائو یافت می‌شوند، اثرات محافظت کننده عصبی را از خود نشان داده‌اند. این ترکیبات جریان خون را به مغز افزایش داده و عملکرد شناختی ما را بهبود می‌بخشند.

تحقیقات منتشر شده، نشان داده است که مصرف منظم فلاوانول های موجود در کاکائو ممکن است عملکرد شناختی را به ویژه در بخش‌های مربوط به حافظه و تمرکز افزایش دهد. نقش بالقوه محافظت کننده عصبی شکلات، آن را به خوراکی جذابی در پیگیری حفظ سلامت روانی ما بدل کرده‌ است.

مزایای شکلات تلخ در جلوگیری از زوال عقل

با افزایش سن، تلاش پزشک‌ها برای پیدا کردن راهبردهایی برای کاهش زوال عقل افزایش می‌یابد. شکلات، با ترکیب غنی از فلاونوئید، به عنوان یک گزینه خوشمزه برای حمایت از سلامت مغز ظاهر می‌شود. ارتباط مثبت بین مصرف شکلات و عملکرد مغز، راه های جدیدی را برای کشف نقش آن در پیری مغز انسان‌ها باز کرده است.

مواد معدنی مهم و مورد نیاز بدن، موجود در شکلات

مواد معدنی مورد نیاز بدن خود را با خوردن شکلات تامین کنید!

شکلات علاوه بر طعم دلپذیرش، مواد معدنی ضروری بدن ما را نیز فراهم می‌کند که در عملکردهای مختلف فیزیولوژیکی نقش اساسی دارند. آهن، منیزیم و مس از جمله این عناصر معدنی موجود در شکلات هستند که به سلامت کلی بدن ما کمک شایانی را می‌کنند.

  • همانطور که احتمالا می‌دانید، آهن برای انتقال اکسیژن در بدن ضروری است که بسته به نوع شکلات مصرفی در مقادیر متفاوتی وجود دارد.
  • منیزیم نیز از عملکرد ماهیچه‌ها پشتیبانی می‌کند.
  • و مس نیز در تشکیل گلبول های قرمز خون نقش دارد.

بنابراین گنجاندن شکلات به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به تامین این عناصر ضروری و مواد مغذی برای بدن ما کمک کند.

فواید شکلات تلخ برای سلامتی پوست

فواید شکلات برای پوست، مزایا و خواص شگفت انگیز آن.

ماهیت غنی از آنتی اکسیدان شکلات تلخ، فواید آن را برای سلامت پوست گسترش داده است. نکته جالب اینجاست که آنتی اکسیدان‌ها مانند فلاونوئیدها و پلی فنول‌ها از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت می کنند!ْ این اثر محافظتی به حفظ سلامت پوست و کاهش خطر پیری زودرس کمک می کند.

هیدراتاسیون و درخشندگی پوست

پوست هیدراته پوستی درخشان است و شکلات می‌تواند در آبرسانی پوست نقش داشته باشد. فلاونوئیدهای موجود در شکلات به بهبود جریان خون کمک می‌کنند و باعث افزایش انتقال مواد مغذی به پوست می‌شوند. علاوه بر این، مواد معدنی موجود در شکلات، مانند مس، پشتیبان خوبی برای تولید کلاژن هستند و در نتیجه به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و ظاهری جوان کمک می‌کنند.

سخن پایانی

علاوه بر مصرف شکلات به جهت دریافت طعمی دلپذیر هنگام نوشیدن چای و… باید به مزایا و فواید شکلات برای سلامتی بدن و تاثیرات مهم آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم. از سلامت قلب و عروق بگیرید تا بهبود عملکرد مغز، بهبود خلق و خو، محافظت آنتی اکسیدانی، اثرات ضد پیری و…. ما در نیکان شکلات با تلاش بر تولید شکلات تبلیغاتی و سفارشی با کیفیت، همواره بر آنیم تا این خوراکی دلچسب را بیش از پیش در عادات غذایی شما ارجمندان قرار دهیم تا بتوانیم در سلامتی روح و بدن شما نقشی هر چند کوچک را ایفا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *